12 januari 2016

Smålit - Smålands litteraturfestival

Hej! Jag har två bokiga grejer som händer i vår och som jag vill skriva om. Jag börjar med den som kommer först. I Jönköping har det startats en liten bokmässa som jag ska medverka på. Det är den första lördagen i februari och det närmar sig med stor steg. Såhär förklarar de Smålit på deras hemsida:

"Den 6:e februari 2016 slår Små Lit – Smålands Litteraturfestival – upp dörrarna på kulturhuset Spira i Jönköping. Små Lit är Sveriges nya litteraturfestival och kommer att uppmärksamma båda regionala, nationella och internationella författarskap.

– Småland har saknat en stor litteraturfestival trots det otroligt rika litterära arv som finns här med författarskap som Astrid Lindgren, Vilhelm Moberg och Ellen Key. Vårt mål är att förvalta detta arv och samtidigt blicka framåt. säger Anders Rydell, författare och kulturchef på Hallpressen. Under festivalen bjuds på författarsamtal, uppläsningar, teater och bokmässa med regionala aktörer."

Jag ska intervjua Sara Lövestam som har skrivit ungdomsboken Som eld och flera vuxenböcker. Jag har än så länge bara läst Som eld och den tyckte jag väldigt mycket om. Jag ska även läsa hennes två deckare om privatdetektiven Kouplan: Sanning med modifikation och Önska kostar ingenting.

Det är gratis inträde under dagen och på kvällen är det ett seminarium som kostar 300 kr. Det jag ska medverka på kan man se gratis under dagen. Jag vet inte tid än men jag kan skriva det när jag vet.

Sara Lövestam är hon till vänster med röd bakgrund. 

3 kommentarer:

  1. Å, hur har jag kunnat gå helt miste om en bokmässa i Jönköping? Måste genast kolla upp detta! :) Förresten, ses vi på skrivarkursen i vår?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit roligt om du kunde komma! Nej, jag har tyvärr bestämt att jag inte ska vara med.

      Radera
  2. Sara Lövestam är jättebra! Då kanske du också gillar den här boken, som jag provläste nyss: http://www.idusforlag.se/vem_ar_skuggan
    Den har också en lesbisk huvudperson, men är för åldrarna 9-12 och har en del inslag som inte är helt verklighetstrogna, men roliga. =)

    Hälsn Kajsa

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.