23 juli 2015

"Kickar"

av Staffan Cederborg.

Förlag: Opal (Tack för boken!)
Sidor: 245 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 12-15 år

Handling: Joel bor på Gotland med sin mamma och hennes kille. Joel och hans kompis Kaspar har sommarlov och de söker kickar, de gör inbrott och tar ner trafikskyltar. Samtidigt kommer Cornelia från Stockholm dit och hon verkar gillar Joel. Plötsligt händer allt möjligt på en gång och allt skiter sig för Joel. 

Det händer så mycket att det är svårt att beskriva "Kickar" men jag tycker texten från Opals hemsida beskriver bra: 
Joel glider runt med kompisar i en het sommarstad, och i väntan på vaddetnuär hittar han och Kaspar på egna små pranks. När Cornelia flyttar till stan blir Joel fullständigt förhäxad av henne. Hon ritar om hans stjärnhimmel. Men kompisen Linn gör allt för att fånga Joel och är ibland för svår att motstå. Joels till en början händelselösa liv blir plötsligt ganska komplicerat på flera plan. Mammans man Vincent går över gränser som Joel inte kan tolerera, och efter en virvelström av droger, sex och våld befinner han sig på ett hotell i Stockholm med blodiga kläder. Allt faller sönder. Eller faller allt på plats? Och har han förstört allt med Cornelia nu?

Omdöme: Riktigt spännande! Jag trodde inte jag skulle fastna så mycket i denna som jag gjorde. När jag hade läst färdigt ville jag vara kvar i deras värld och läsa mer om dem, och så är det inte efter alla böcker. Den var spännande för att det hände så mycket hela tiden och det gick inte så bra för Joel alla gånger. 

Språket är snabbt och enkelt att hänga med i. Kickar har med många bra ingredienser som till exempel vänskap, kärlek men också problem och våld. 

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.