3 april 2015

Läs mitt tal om böcker och litteratur

Denna veckan hade jag ett tal i skolan och jag pratade då om "Litteratur som ögonöppnare". När jag hade det ämnet så kom jag in på bloggen och mitt läsande. Och jag tänker att det kan vara intressant för er att läsa? Det var ju ett tal så detta är mitt manus, och det blir lite skillnad när man pratar alternativt skriver men jag tror ni förstår och kan hänga med.

Jag använde Prezi (som är likt PowerPoint men lite mer fritt) och det visade sig att jag kunde klistra in den här. Så längst ner i inlägget kan ni bläddra och se vad min klass fick se för bilder när jag pratade.



”Sedan jag började läsa litteratur har jag i princip inte träffat en människa som jag tycker är konstig. Innan jag läste litteratur tyckte jag alla människor var konstiga.”

Litteratur. Litteratur kan låta som något krångligt och tråkigt. Ur många ungdomars ögon är tyvärr böcker något komplicerat, kanske för att man har blivit tvingad att läsa tjocka, gamla böcker i skolan. Men det finns många bra böcker och det är avkopplande om man gör det frivilligt. 

Innan trodde jag att det var ovanligt att tycka om att läsa men jag har nu förstått att det är fler än man tror som läser ofta. Men jag har hört flera ungdomar säga ”Jag är inte en sån som läser” och det ser man i PISA-undersökningar. PISA gör vart tredje år undersökningar på femtonåringar i olika länder. De mäter kunskaper i matte, läsförståelse och natur. Sverige har alltid legat bra till men de senaste åren har det gått neråt. På denna bild ser man hur det har sett ut. Det har blivit en trend att inte läsa, även om alla vet att det är väldigt viktigt att kunna och just nu så pratas det massor om det i media. Men man får inte direkt status om man säger "jag låg och läste hela kvällen igår". 

Jag började läsa mycket under mellanstadiet och startade då en bokblogg. Jag var 10 år och bloggen rann ut i sanden direkt men 2011 startade jag upp den igen, och sen dess har jag skrivit nästan varje dag. 

Vintern 2011 blev jag nominerad till Året boktipsare. Jag vann inte men jag fick åka på prisceremoni för de fem finalisterna och gå på rundvandring på förlaget Bonnier. Jag gick i sjuan och jag hade alltid hållit det hemligt att jag läste för att jag trodde det var ovanligt för ungdomar. Men nomineringen gjorde att jag blev intervjuad till Kamratposten och JönköpingsPosten. Jag tyckte det var jobbigt när reportaget skulle publiceras i JP för nästan ingen visste att jag läste eller hade en bokblogg. Och sen visade det sig att jag kom på JPs framsida med en stor bild där jag står och bär böcker… Tidningen hängdes upp i skolan där jag gick och det kändes som ingen missade det. Det var förvånande men jag tror ändå det var bra för efter det så vågar jag vara, ganska, öppen med bloggen och läsandet. 

Efter det har det rullat på med allt möjligt men det största var Bokmässan 2013. Bokmässan är en av Sveriges största mässor och jag var en av deras bloggambassadörer det året. Vi var 12 bokbloggare från hela Sverige som var en del av deras PR och vi fick anordna grejer under mässan. Jag höll i ett bokbloggsmingel med författare och bloggare och jag gjorde författarintervjuer på flera andra ställen. Av min blogg har jag fått också jobb som ungdomsrecensent på JP och jag fick praoa på ett förlag i Stockholm i åttan. 

Det jag vill få ut av att berätta allt det här är att visa vad böcker har gjort med mig och mina ”ögon”. De har helt klart varit en ögonöppnare för det har visat vad jag tycker om och gjort mig modigare. Att intervjua författare för publik och få anordna bloggmingel har gjort mig mycket säkrare. Jag har förstått att man klarar mycket och att det är bra att göra saker som man är lite rädd för. Böcker öppnade massa dörrar för mig och visade hur mycket det finns man kan göra.

Böcker gör även att man öppnar ögonen på ett annat sätt. Enligt undersökningar så blir personer mer öppna och accepterande om man läser mycket. Det var det citatet som jag läste i början handlade om. Man förstår andra människor lättare. Jag tror det beror på att man har läst om flera karaktärer som är t.ex. är homosexuella, personer som bor i ett annat land eller har nån sjukdomar. Man får en förståelse och ser att alla människor är väldigt lika trots olikheter i utseendet och erfarenheter. Ett exempel på det är att jag har läst att människan har 70 % samma DNA som en broccoli, och tänk då hur lika alla vi människor är!

4 kommentarer:

  1. Vilket bra tal! Kolla gärna in vår blogg, bokdrommar.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. JAG HÅLLER MED FÖREGÅENDE TALARE, DET VAR ETT MYCKET BRA TAL!

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.