11 mars 2015

"Dear Nobody"

av Berlie Doherty.

Förlag: Puffin books
Sidor: 150 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14-18 år
Övrigt: På svenska heter den Kära ingen. Jag har läst denna för engelskan i skolan, så jag har inte riktigt valt den själv, även om vi fick några böcker att välja emellan.

Handling: Helen går sista året på High school och allt är bra. Hon har kompisar, pojkvän och längtar till att hon ska gå på musikskola i höst. Plötsligt förstår hon att hon är gravid och och tvingas tänka om. Hon kan inte behålla barnet! Hela hennes liv kommer ställas om och hur ska det gå med sin musik? I höst kommer också pojkvännen Chris att flytta från staden för att börja på en annan skola. Helens mamma blir också väldigt arg och slutar prata med Helen. Hon börjar skriva brev till "Nobody" som ligger i magen och det känns då som hon kommer närmare bebisen.

Omdöme: En väldigt engelsk bok som jag tyckte var intressant. Det är blandat med Chris tankar och Helens brev till bebisen, så man får läsa ut bådas perspektiv. Jag gillade att följa vad de gjorde för val och se hur folk runtomkring reagerade. Vissa reaktioner tyckte jag var lite konstiga men boken är över 20 år gammal så det kan bero på det.

Det är ganska lätt engelska med vissa ovanliga ord och handlingen är enkel att hänga med. Det var inte någon bok som kommer fastna i huvudet men den var fin och intressant.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.