26 februari 2015

Bibliotekets utgallrade böcker


Igår var jag på biblioteket med mina bokcirkelkompisar. Vi pratade om Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell och åt fruktsallad. Jag har inte läst Torka aldrig tårar men jag tror den är riktigt bra och det är ett viktigt ämne. Biblioteket hade också rensat ut och vi fick välja några böcker av de utgallrade. Väldigt kul! Det var inga jättekända eller jättenya men jag hittade några som jag ville läsa för något år sen.


  • Jag vill inte av Christina Wahldén - En VÄLDIGT lättläst bok. Den är från förlaget Nypon som bara gör lättlästa böcker och jag tycker sånna böcker är roliga att variera med, när jag ofta läser längre böcker.
  • I det här trädet av Katrina Kieri och Per Nilsson - En bok från 2009 som jag ville läsa när den kom. Nu kommer jag inte ihåg vad den handlar om men det är en svensk ungdomsbok som jag tror kan vara bra.
  • Alex i koma av Thomas Fröhling - Denna boken var överallt när den kom för något år sen, i alla fall i ungdomsboksvärlden. Jag läste den aldrig men ska ge den en chans nu.
  • Absolut Per Nilsson The Very Best of  av Per Nilsson - Per Nilsson har ju skrivit flera böcker men jag har aldrig läst något av honom, nu valde jag ju två av honom så det ska bli kul att se hur han skriver.
  • Cathys bok av Stewart, Weisman och Brigg - Detta är förmodligen den mest speciella bok jag någonsin kommer läsa. Jag kommer ihåg att jag läste om den i Barnens bokklubb-tidningen och det var ett reportage om en tjej som hade läst den och blev fast. Jag fattade aldrig vad de menade med fast men jag har tänkt på den ända sen dess. Det är en deckare och man ska kunna klura ut "problemet" om man läser boken och kollar i ledtrådar som ligger i en ficka i boken. Det finns också nummer man kan ringa och sånt för att få veta. Jag tror inte jag kommer fixa det för det är en lånebok, de flesta bevisen har säkert försvunnit och jag tror inte jag kommer orka ringa och sånt. Men vem vet. 
Jag har inte haft en aning om handlingen så jag googlade nu, såhär beskrivs den på Bonnier Carlsens hemsida:
Plötsligt hittar du vad som ser ut att vara en borttappad dagbok. Du upptäcker ett telefonnummer på bokens framsida. Du blir skeptisk men provar ändå att ringa. En svindlande känsla slår dig i det ögonblick du hör ett röstmeddelande i andra änden av linjen. Vad är detta för bok!?

Den unga Cathy har precis blivit lämnad av sin pojkvän, eller rättare sagt, han har helt enkelt försvunnit. Cathy börjar undersöka det hela och redovisar sina ledtrådar, anteckningar och bevis i boken.    
    Cathy kastas in i en härva med kinesiska skummisar, bioteknikexperiment och äkta konst. Spänningen ökar genom berättelsen och mot slutet avlöser de mest häpnadsväckande avslöjandena varandra. Det unika med denna bok är att läsaren själv får undersöka hur det hela verkligen ligger till genom att hitta ledtrådar i berättelsen vilka så småningom kan ge tillgång till fullt fungerande webbadresser och telefonnummer.



    2 kommentarer:

    1. Åh Tova!! Om du ska läsa Per Nilsson ska du absolut inte börja med Absolut Per Nilsson - the very best of, eftersom den handlar om några sidokaraktärer som har varit i hans tidigare böcker. Visserligen kan den läsas fristående, men jag tror att det blir bäst om man har läst de tidigare böckerna först. Jag har skrivit om den på min blogg, liksom om I det här trädet, som jag tyckte om! När Per Nilsson skriver själv, har han ett väldigt filmiskt språk. Han tycker om att leka med läsaren, vilket märks i hans sätt att bygga upp sina historier på. Hoppas du kommer att tycka om honom, minst hälften så mycket som jag. Mvh Per Nilsson-fan since 4ever : - )

      SvaraRadera
      Svar
      1. Okej, jag har hans bok "Svenne" som jag inte har läst än, så jag får väl börja med den ;)

        Radera

    Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
    Kommentera!

    Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.