8 januari 2015

Tag om mina 2014-böcker

Böcker 2014


1. Bästa bok du läste 2014 (du kan bryta ner det till genrer om du vill)?
Rör mig inte av Tahereh Mafi.

2. Böcker som du hade höga förväntningar för, men som inte alls föll i din smak?
Jag tror jag säger Det här är ingen film med lyckligt slut av Staffan Cederborg. Egentligen var den ganska bra men jag har inte läst så många böcker med lågt betyg, och den här hade jag ganska höga förväntningar på.

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2014?
Vad Milo såg av Virginia Macgregor. Jag trodde det skulle vara en mysig, ganska vanlig bok men jag gav den 5/5 stjärnor.

4. Bok du rekommenderade till folk mest 2014?
Jag tror det kan ha varit Rör mig inte  och den serien. Den är så bra och jag försöker visa det.


5. Bästa bokserie du kom över 2014?
Funderar på att skriva Rör mig inte-trilogin här med men jag kan skriva Divergent istället. Den är riktigt bra men jag har inte hunnit läsa färdigt den än.

6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2014?
Tahereh Mafi, Veronica Roth, Annabel Pitcher ("Tusen och en chans") och Carol Rifka Brunt.

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
 Röd som blod av Salla Simukka. Det är en deckare och det brukar jag inte läsa. Den var också riktigt bra och jag längtar till att de andra delarna kommer.

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2014?
Säger Rädda mig inte. De är riktigt spännande!

9. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?
Förmodligen ingen för jag läser aldrig om böcker, men kanske Tusen och en chans för den har en hemlighet som avslöjas i slutet.

10. Favoritomslag av en bok du läste 2014?
Saeculum av Ursula Poznanski. Jag gillar de svarta sidorna och träden som sträcker sig.

11. Mest minnesvärda karaktär 2014?
Den tjejen som är i Jag biter i apelsiner av Annakarin Thorburn. Man får aldrig veta hennes namn men jag kommer ihåg den berättelsen väl.

12. Den mest vackert skrivna bok du läst 2014?
Rör mig inte-trilogin

13. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2014?
Kan inte komma på någon tyvärr.

14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2014 att läsa?
Blunda & hoppa av Sarah Dessen. Jag har haft den hemma i över ett år men inte läst den, fast jag vet att jag gillar Sarah Dessen.


15. Kortaste och längsta bok läst 2014?
Jag har läst många korta böcker/noveller så det vet jag inte vilken som är kortast men den längsta var Harry Potter och dödsrelikerna på 782 sidor.

17. Favoritbok du läste under 2014 av en författare du har läst andra böcker av?
Harry Potter och dödsrelikerna på denna frågan också.

Bokbloggande 2014

1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2014?
Jag läser tyvärr inga bokbloggar längre...

2. En av de bästa recensioner du skrev 2014?
Det är svårt att avgöra själv men den recension med flest sidvisningar var Divergent. Och den recensionen finns här.

3. Bästa evenemang du varit på (författarsigneringar, mässor etc)?
Jag har inte varit på så mycket i år så jag väljer Bokmässan. Tror nästan det är det enda...?

4. Det bästa ögonblick som bokbloggare 2014?
Jag kommer inte på något riktigt bra ögonblick men detta året har jag skrivit både mitt 1000:e inlägg och firat att bloggen fyllde fem år!

5. Ditt populäraste inlägg det här året?
De mest lästa inlägg är sådana som är skrivna 2012 eller 2013 som till exempel ljudböcker på Spotify-inlägget. Det är faktiskt väldigt populärt, det ligger högt upp på Google om man söker. Det inlägget med barn-och ungdomsljudböcker har snart 6000 och det för vuxna har 4500 visningar. Och jag såg att playlisten har 700 prenumeranter! Sjukt!

Men det mest lästa inlägget som är skrivet i år var tydligen ett kort inlägg jag skrev om nationella provet i svenska som jag hade i våras... Det trodde jag inte...

6. Inlägg du önskar hade fått lite mer kärlek?
Hmm... Ingen aning, alla inlägg brukar få ganska jämnt med kärlek/visningar/kommentarer.

7. Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer etc)?
Det kan ha varit att jag upptäckt e-böcker igen. Nu var det ett tag sen jag läste det men i höstas gjorde det att jag läste mycket mer. Jag läste på bussen och andra sånna ställen

8. Gjorde du klart någon läsutmaning eller mål som du satte vid början av året?
Nej, tror inte det. Eller jag har mål som byter av varandra när jag klarar det och nu har jag att läsa hundra böcker men jag har inte klarat det detta året.

Ser framåt...

1. En bok du inte läste 2014 som kommer att bli prioriterad under 2015?
Förra året skrev jag hyllvärmare på denna frågan och det tycker jag att jag har fixat. Jag har läst mycket fler hyllvärmare än tidigare år. Så jag tror jag fortsätter på det målet.

2. Bok som du ser fram emot 2015?
Det finns jättemånga nya böcker 2015 som jag längtar efter. T.ex. John Greens nya, Vit som snö, Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins och Ett folk utan land av Melina Marchetta.

3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2015?
Jag hoppas att jag kan få eller hitta lite fler bloggrelaterade händelser som jag kan vara på. Det boostar bloggen, och mig själv. Inom läsandet så hoppas jag att jag kan bli mer effektiv och läsa när jag faktiskt har tid att läsa. Inte låta mobilen stjäla så mycket tid.

4 kommentarer:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.