29 september 2014

Bokmässan 2014: Lördag

Jag började lördagen med att ta det lugnt, duscha och äta stor frukost och var på mässan ungefär 10:30. Då lyssnade jag snabbt på Mia Törnblom som pratade om sin nya bok, men det var så mycket folk och vi orkade inte stå, så vi gick vidare och kollade i montrarna. Såg Dogge Doggelito läsa högt ur sin barnbok, Johanna Lindbäck pratade med någon och Ebba von Sydow visade sin bok. Allt detta var program som jag bara lyssnade på någon minut och sen gick vidare.

Nästa programpunkt var när Sara Kadefors, Lotta Olsson och Grethe Rottböll pratade om ungdomsböcker och ifall den kategorin gör att böckerna "försvinner" i media. Det recenseras vuxenböcker och barnböcker, men inte Unga vuxna. Jag tycker också det är så, men jag fokuserade ju på ungdomsböcker i mina recensioner i JP i alla fall.

Efter det så hade Lisa Bjärbo och Per Gustavsson livesändning av sin podcast Allt jag säger är sant. Jag lyssnade bara i början för jag orkade inte stå där heller, och så ville jag lyssna på David Batra. Han pratade om sin bok Gevär säljer pga dödsfall som verkar väldigt rolig.

Sen kände jag såhär:

Så då satt jag i den fåtöljen lagom till att Bokälskarträffen skulle börja. Det är en träff för twittrare/bloggare som gillar böcker. Det är Anna på Bookshelf som ordnat flera år, men det var första gången som jag var där. Det var bara att vi träffades och sen gick vi undan lite och pratade, och tog sen kort. Jag har tyvärr inte den bilden, men den kommer nog på någon annan blogg.

Sen fortsatte jag med lite småprogram som jag bara kollade snabbt på, t.ex. Nina Hemingsson, Sofia Nordin, Helena Bross och Martin Widmark. Eller jag lyssnade på hela Martins föredrag, det var väldigt intressant. Jag har aldrig lyssnat på han innan, trots att han är en av de författarna som jag har läst flest böcker av. 

Sen var det bloggmingel! Det hade jag sett fram emot hela dagen och det blev väldigt kul. Det var lite dåligt med ungdomar men det är kul att träffa vilken bokbloggare som helst. Det var ett stort bord med böcker som man fick välja, som goodie-bag fast välja själv. Jag trodde det bara skulle vara vuxenböcker, men det fanns ungdomsböcker, väldigt bra! Jag visar i ett senare inlägg vilka böcker jag tog hem. På minglet kom först Carol Rifka Brunt och signerade sin bok. Så kul att få prata med henne lite mer, även om det blev väldigt snabbt. Jag sa att jag gillade seminariet som jag hade varit på dagen innan, det bästa för årets Bokmässa.

Sen kom två andra författare som jag tyvärr har glömt namnet på. Två vuxenförfattare som debuterat nyligen. Till sist kom Ali Lewis som har skrivit ungdomsboken Världens ände som fått Peter Pan-priset nu. Jag visste inte vem hon var, och var på toaletten när hon kom in, så jag trodde hon var en bokbloggare och började prata. Så vi pratade ganska länge faktiskt, väldigt kul!

Bloggminglet var en perfekt avslutning på Bokmässan. Efter det så gick vi sakta mot Nordstan och åt, och tog sen tåget hem. Två dagar var lagom långt i år, blev så trött av bara dem två. 

Mia Törnblom
Dogge Doggelito
Ebba von Sydow
Sara Kadefors, Lotta Olsson (recensent på DN) och barnboksförfattaren
Grethe Rottböll

Lisa Bjärbo & Per Gustavsson
David Batra
En dålig bild från Bokälskarträffen.
Sofia Nordin och en norsk författare som jag har glömt namnet på.

Helena Bross läser högt.
Martin Widmark.
På Bloggminglet, en debutant till höger och hennes förläggare till höger.

Ali Lewis i gult, som har skrivit boken hon håller. Tyvärr den bästa bilden jag har på henne.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det var kul att läsa de två inläggen om bokmässan. Jag hade själv gärna åkt dit men kunde inte så det får väl bli nästa år istället.

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.