5 augusti 2014

The social media book tag

Jag kollar lite på Booktubes, bokvloggare på Youtube, nuförtiden. Jag tänkte att jag ska göra ett inlägg med mina favoriter, men det får bli i ett senare inlägg. Idag blir det en tag som jag såg att Bookishandnerdy hade gjort. Det är en fråga för varje socialt media och så ska man svara en bok.

Twitter: Your favourite shortest book.
Jag gav Mårten Melins bok Aldrig förlåt fem av fem stjärnor. Trots att den är på mindre än 20 sidor så är den jättebra! Jag gillar att den går att läsa på fem minuter och jag älskar slutet! Då får man en helt annan bild av boken!

Facebook: A book everyone pressured you into reading.
Egentligen läste jag alla hypade böcker bara för att alla andra pratade om dem, jag var egentligen inte intresserad av handlingarna. Några av de böckerna var Cirkeln, Hungerspelen och Divergent och jag är jätteglad att jag läste dem.

Tumblr: A book you read before it was cool.

Jag kommer inte på någon som jag läste innan den blev populär men jag har läst några böcker som e-böcker innan de hade kommit ut. Bland annat Jag är ju så jävla easy going, Personer du kanske känner och Förr eller senare exploderar jag

Myspace: A book you don't remember whether you liked or not.

Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm. Jag kommer ihåg vad den handlar om och flera scener men inte vad jag tyckte om den. Jag tror att den var bra men ändå inte hade något speciellt.

Instagram: A book that was so beautiful that you have to instagram it.

Jag instagrammar aldrig böcker längre, men jag gjorde det innan och av dem bilderna så är detta mina favoriter:


De omslagen är inte mitt favoritomslag men av de som jag hade tagit bild på. Nu skulle jag säga att Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld är min favorit. 

Youtube: A book you wish would be turned into a movie.

Jag tror Caroline B. Cooneys trilogi om Jennie skulle bli passa som film. Jag läste den på mellanstadiet och gillade dem jättemycket. Den första heter Saknad - Jennie 3 år. För att det var så länge sen som jag läste den så kopierar jag handlingen:

Först tänkte Janie inte så mycket på bilden av den lilla saknade flickan. Hon var bara ett av de många barn som försvunnit spårlöst och nu efterlystes av sina förtvivlade föräldrar. Janie hade sett hundratals liknande bilder förut.

Men plötsligt var det som om marken försvann under hennes fötter. Hon kände igen den där lilla flickan, som enligt texten försvunnit tolv år tidigare i ett köpcentrum. Och hon kände igen den prickiga klänningen! Den klänningen hade varit Janies älsklingsplagg.

Det hela verkade så otroligt, som en hemsk mardröm, men hon kunde inte komma ifrån tanken. Flickan på bilden var hon själv ...

Nu när jag googlade på titeln så såg jag att det fanns en film...! Vad kul! Den gjordes redan 1995 och heter Stulen identitet. 

Goodreads: A book you recommend to everyone.

Jag, En av David Levithan! Den är såå bra och unik. Min recension finns här.

2 kommentarer:

  1. Jag blev sugen på att läsa lite noveller när jag läste detta blogginlägg. Jag har läst Aldrig förlåt, men har du några andra tips? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, jag ska svara. Jag skrev en kommentar på din blogg för att visa vad jag menade. :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.