31 augusti 2014

Praktiskt om språkresor

Jag ska skriva lite mer om det praktiska om språkresan. Det var hur jag upplevde det och jag tror det är väldigt olika i olika städer och länder, och från person till person. Jag var på Isle of Wight i England med STS Språkresor.

Maten
På morgonen åt man frukost hos sin värdfamilj. I våran familj hade föräldrarna ställt fram frukosten och så fick vi ta portionerna själva. Vi hade två sorters flingor, mjölk, rostade mackor, Nutella, sylt och smör. Vid frukosten stod också dagens lunch som vi fick ta med oss. Det var en matlåda med mackor med skinka och någon grönsak. I början fick vi mjukost på mackorna men vi sa att vi ville byta. Vi fick också en frukt och en liten påse chips. Första dagen fick vi en flaska vatten som vi sen fick fylla på varje morgon. 

På eftermiddagen kom man hem och åt middag. Vi fick färdiga portioner av blandad mat. Det var vissa grejer som man inte var van vid, men också mycket som var likt svensk mat. Vi åt aldrig med värdparet och vi behövde inte äta upp all mat, maten vi inte åt fick hundarna. 

Maten jag åt under resan var inte den godaste och nyttigaste men man blev van. För att bli riktigt mätt så köpte jag till frukt, bröd och godis att ha som extra lunch eller i rummet.

Värdfamiljen
Vi fick en jättebra värdfamilj som var trevliga och ville vårt bästa. De bodde tyvärr i ett samhälle utanför stan där bara en buss gick, så vi fick en del långa resor. Värdfamiljen lät oss vara själva väldigt mycket och la sig inte i, men vi kunde ändå fråga dem om det var något. 

Man kan få tur och otur med sin värdfamiljen, vissa trivs inte och vissa får det jättebra men ledarna hjälpte alltid till om man hade problem med sin familj. 

Transport
Transporten är väldigt olika i olika städer och platser men vi hade ganska dåligt bussystem på ön. Långa, slingriga vägar och våran buss tog en väldig omväg till vissa ställen. På STS hemsida har det stått att busskort var väldigt dyra per vecka (typ £50-60) men det var ungefär £30 för hela perioden.

Shopping
Jag tycker det var lagom med tid till shopping på ön. Det fanns inte så många kända affärer på ön, men i alla fall Topshop, Next, New look och HM. Vi åkte på flera utflykter till andra ställen med jättebra shopping, så jag är nöjd. Vi var också i London de sista dagarna och där finns det ju gott om affärer.

Schemat
Det är ett väldigt fullt schema, man ska ha något att göra hela tiden för ledarna får inte lämna oss för länge. Men ibland är det fritid på schemat eller fri tid i alla städer. Även om det är mycket aktiviteter så väljer man dem själv i början, så det mesta man gör är sånt som man vill göra. 

Om det är någon fråga om språkresor så ställ gärna de i kommentarerna så svarar jag.

2 kommentarer:

  1. Hur gamla var dom som var med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De yngsta var födda -01, alltså 13 år och någon hade fyllt 18 år.

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.