27 juli 2014

"Falla sönder" + "Bryta sönder" (Del 1,5 och 2,5)


av Tahereh Mafi.

Förlag: B. Wahlström
Sidor: 94 sidor respektive 52 sidor.
Åldersgrupp enligt mig: 13+ Crossover
Serie: Mina recensioner på del ett och två:  Rör mig inte! & Rädda mig inte!
Övrigt: Falla sönder och Bryta sönder finns inte i så många ex, jag tror de bara har tryckts i 100 ex. Men de finns som gratis e-böcker. Jag har skrivit ett inlägg om hur man får tag på dem. På engelska finns båda de här novellerna i boken Unite me, där finns också Juliettes dagbok.

Falla sönder är från Warners perspektiv. Warner är den som fångar Juliette men låter henne vara fri om hon använder sin gåva för att döda personer som han inte gillar. Warner älskar Juliette och det förstår man ännu mer efter att ha läst från hans perspektiv. I början av serien så hatar de flesta Warner men han blir sen mer och mer mänsklig. Jag har inte läst sista delen än, men jag vet läsare som älskar Warner efter det...

 Bryta sönder är från Adams perspektiv. Adam som var en av Warners soldater men rebellerade genom att rymma med Juliette. Adam och Juliette älskar varandra men de kan ändå inte vara tillsammans.

Båda de här novellerna var väldigt intressanta att läsa för att det var samma scener men från andra perspektiv och man får veta grejer som inte Juliette vet än. Jag tyckte att hon kändes annorlunda när man såg henne från någons annans ögon, lite mesigare och mer mänsklig faktiskt.

Språket är lika bra som i de "riktiga" böckerna och jag gillar verkligen idén med mellanböcker. Man behöver inte läsa dem, men det gör serien ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.