23 juni 2014

"Svensk synd"

av Martin Jern.

Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 361 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 14-18 år

Handling: Otto flyttar runt flera gånger varje år för att smita från hans pappa som nu har jagat Otto och hans mamma i flera år. De kommer till Ryda som är en liten by mitt ute i ingenstans där ingen invånare mår riktigt bra. Nästan alla tillhör kyrkan Evigheten och de som inte är med blir utstötta för att de lever i synd. Det är en svår plats att komma till för ingen flyttar frivilligt till Ryda, och därför har det inte kommit någon ny på flera decennium. Det finns massa oskrivna regler och lagar, samtidigt som ingen gör något åt de riktigt olagliga.

Otto hittar snabbt några kompisar, men också de har massa hemligheter..

Omdöme: En spännande och unik ungdomsbok. Den är spännande för man vet inte om pappan kommer hitta dem och man får sakta veta mer och mer om Ottos tidigare liv och om Ryda. Jag har inte läst någon liknande bok med en så liten by och så många speciella karaktärer. Den känns lättläst trots att den är på över 350 sidor för att det är luftig text och att det är spännande.

Det är många namn och jag tycker att karaktärerna hade kunnat beskrivas mer, för det känns inte som att man känner dem och det blir lättare att hålla reda på alla när man vet mer om dem.

Jag gillar omslaget mycket! Jag vet egentligen inte varför men det är fint med den blåa skogen och den vita texten och ryggen. Det är därför jag har en bild på den i headern.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.