3 juni 2014

Serier jag vill avsluta

Jag brukar läsa klart serier som jag gillar ganska snabbt. Eller det beror på vad man jämför med, men i alla fall alla böcker i en serie under ett år, om alla har kommit ut. Det hade varit kul att läsa en hel serie under några dagar, utan att läsa några andra böcker emellan. Jag har faktiskt aldrig gjort det men jag tror Ädelstenstrilogin av Kerstin Gier hade varit perfekt för det. Den är lättsmält och hela serien utspelar sig under bara några veckor. "Tyvärr" så har jag läst den trilogin redan, men några serier jag inte har läst klart än är:

  • Rör mig inte! av Tahereh Mafi (tre böcker och två bonusböcker)
    Jag läste Rör mig inte! för bara några veckor sen men jag vill fortsätta med serien direkt. Jag har läst bonusboken Falla sönder som är från Warners perspektiv och ska snart läsa Rädda mig inte! som är del två.
  • Divergent av Veronica Roth (tre böcker och en bonusbok, vad jag vet)
    I denna serien har jag också bara läst del ett men vill läsa de andra två så snart som möjligt. Del tre, Allegiant kommer på svenska i höst och jag tror att jag väntar på den för att jag har börjat på serien på svenska. 
  • De utvalda av Kristin Cashore (tre böcker)
    Jag har läst Tankeläsaren och Monsterts dotter som är del ett och två under ganska lång tid. Den jag läste först var inför Bokmässan 2012 och då läste jag faktiskt tvåan. Sen väntade jag ett till år och då läste jag första delen för att jag intervjuade Kristin Cashore på Bokmässan 2013. Så för att förbereda mig till det så läste jag del ett och tyckte då så mycket om den att jag vill läsa den avslutande delen. 
  • Delirium av Lauren Oliver (tre böcker)
    Jag läste Delirium under 2012 och har sen glömt bort den serien lite, men under nationella i svenska så var det ett utdrag ur Delirium och jag kom på att jag aldrig läste de andra delarna. Det var en spännande och speciell bok, så jag vill läsa resten av böckerna.
  • En ö i havet av Annika Thor (fyra böcker) 
    Detta är en ganska gammal serie som utspelar sig under andra världskriget. Jag har bara läst första delen men det är en somrig och lite sorglig ungdomsserie som jag gärna läser i sommar.

4 kommentarer:

  1. Älskade Delirium men del två och tre var riktigt dåliga! Ångrar djupt att jag ens plockade upp dem :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, vad konstigt. Det brukar ju inte vara SÅ stor skillnad på böckerna i en serie.

      Radera
  2. En ö i havet är så bra! Och hela serien är bra! I ädelstenstrilogi första delen var mycket bra, andra delen dålig och nu vet jag inte om jag vågar läsa tredje delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte tredje delen i Ädelstenstrilogin var bäst så jag tycker du ska läsa den, men jag gillade alla delar.

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.