28 maj 2014

Mitt 1000:e inlägg!

Detta är mitt 1000:e inlägg på denna bloggen! Det är helt otroligt! Har inte en aning om vad jag har fyllt alla de inläggen med... ;) Detta inlägget ska jag fylla med bokrelaterade grejer som jag har gjort det senaste året, de flesta har jag fått göra för att jag har en blogg. Jag skrev ett sånt inlägg om hela mitt liv för något år sen, som finns att läsa här men det fortsätter nu vid 15års-åldern.


När jag var 15 år
Det största måste ha varit Bokmässan 2013. Det året var jag en av Bokmässans bloggambassadörer och hade planerat grejer inför bokmässan i över ett halvår. Det började redan lite på onsdagen när jag gick på Pressnatta med några av de andra bloggambassadörerna.

På torsdagen hade jag intervju med Jenny Jägerfeld och sen Christin Ljungqvist på Barnens biblioteks scen. Det var intressant och roligt! På fredagen ordnade vi mycket inför ungdomsminglet som jag höll i under lördagen men jag hann också gå på bokbloggsfrukost. Jag och Hanna & Elin från Tonårsboken skulle gjort en intervju med Katarina von Bredow också men hon var sjuk den dagen. Det fick vi veta någon minut innan vi skulle vara på scen och fick då spontant prata om några böcker som de skulle delas ut. Den scenframträdandet är nog inte det bästa jag har gjort..

På kvällen var jag på Forma Books middag. Där var författare, de som jobbar på Forma Books och vi bloggambassadörer. Det var väldigt kul och trevligt! Jag satt vid samma bord som författarna Niklas Krog, Erika Vallin och Johan Egerkrans, och förläggaren Maja Lindqvist. Andra på middagen var Maria Montazami och Ernst Kirchsteiger!

Sen var dag nummer tre av Bokmässan och den dagen som jag höll i mest grejer. Det var ungdomsbokbloggsträff och jag intervjuade Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck. OchIngerun intervjuade Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren efter det. Och sen var det lite frågestund/förlagsprat med förläggaren Karin Lemon från Bonnier Carlsen. Sist, och också den grej som jag var mest nervös över på hela Bokmässan, var Google Hangout med Kristin Cashore (hon har skrivit De utvalda-böckerna). Det är som Skype och vi skulle få upp bilden på en projektor, ljudet skulle funka, vi skulle få bra bild med Kristin och jag skulle prata engelska. Och allt gick faktiskt jättebra! Det var bara lite ljudkrångel ibland.


På söndagen blev jag intervjuad av UR. Det var live-sent och blev en kort intervju. Jag kunde aldrig se den och ingen jag känner såg den, så jag har ingen aning om hur det var. Jag gjorde faktiskt min TV- och radiodebut den veckan! Och intervjua-författare-på-scen-debut! Radion var ett litet program som heter 45 minuter som jag blev intervjuad till.

Jag var med i ett reportage i Barnbokskatalogen som går att läsa här. Det är väldigt kul för att den tidningen trycks i 300 000 ex.

Jag fick mitt jobb på JönköpingsPosten där jag recenserar ungdomsböcker. Det jobbet hade jag definitivt inte fått om jag inte hade bloggat!

Jag fick åka till Stockholm och intervjua Johanna Schreiber och Erika Vallin på biblioteket PunktMedis.

Jag pratade om min blogg på KulturCafé som Kulturskolan i Jönköping håller i.

Och sist men inte minst så fyllde min blogg 5 år under den här tiden!

När vi pratade med Kristin Cashore.


Reportaget i Barnbokskatalogen.

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa! Vilken fantastisk resa.
    Stort grattis till jobbet på Jönköpingsposten också, det hade jag missat!

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.