11 maj 2014

"Är du dum på riktigt?"

av Boel Werner.

Förlag: Opal
Sidor: 191 sidor
Åldersgrupp enligt mig: 12-15 år
Övrigt: Läs min intervju med författaren Boel Werner här.

Handling: Tesse och Ester är två olika tjejer som ska börja högstadiet i samma klass. De är sysslingar och har inte träffats sen de var små, men Esters mamma ringer och ber Tesse att vara med Ester i skolan.

De börjar umgås och märker hur olika de är, men de är ändå med varandra. Ester är ensam och beter sig ofta som ett barn, medans Tesse är killgalen.

Omdöme:
En svensk ungdomsbok om högstadiet med bra språk. Det är ett väldigt flyt som gör att den är lätt och intressant. Den blir bättre och bättre för att Ester utvecklas och förändras. I början tyckte jag inte att det var någon direkt berättelse men det var en av de grejer som blev bättre.

Det är realistiska karaktärer med bra dialoger men jag störde mig på att Ester kallade sina föräldrar mammi och pappi hela tiden.Då kändes hon mycket yngre än vad hon egentligen är.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.