11 januari 2014

Tag om 2013

Jag har varit väldigt dålig på att blogga den senaste veckan... Jag brukar blogga varje dag och nu har det blivit var tredje. Men nu kör vi på som vanligt igen!

Jag blev taggad av tjejerna på BookTwin med en tag om böcker 2013. Egentligen har jag skrivit ganska mycket om läsningen 2013 redan men det är alltid kul med en tag.

1. Hur många böcker har du läst det här året (2013)?
Faktiskt exakt 100!

2. Hur många sidor blev det sammanlagt?
24 357 sidor

3. De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)?
Vad svårt! Jag slutar läsa böcker som jag inte gillar så jag ger nästan aldrig böcker betyg under 3/5. Jag läste novellen Dummy av Bengt Ohlsson och den gillade jag inte. Det kan bero på att den är för vuxna och jag läste den under en väldigt lång period.

4. De tio bästa?
Det är lättare!

  • Smaragdgrön
  • Jag går dit du går
  • Vi måste sluta ses på det här sättet
  • De Utvalda: Tankeläsaren
  • Jag, En
  • Genom dina ögon
  • Wallflower
  • De Harry Potter-böckerna jag läste 2013
  • Undret
  • Restips för utomjordingar
Det finns recension på alla dem tror jag, så det är bara att söka.


5. Den sorgligaste boken du läste?
Det var nog Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo som handlar om en tjej som får det jobbigt med kompisar och killar, samtidigt som hon får veta att hon har en hjärtsjukdom.

6. Den du aldrig kommer glömma?
Jag, En av David Levtihan för den är väldigt speciell.

7. Den hemskaste?
Jag läser aldrig skräckböcker eller särskilt hemska böcker men Boktjuven är hemsk på sitt sätt.

8. Den mest spännande?
Tankeläsaren var väldigt spännande och svår att sluta läsa!

9. Den längsta...?
Helt klart Harry Potter och fenixorden! Den är på lite mer än 1000 sidor

10. ...och kortaste?
Någon av novellerna från Novellix som jag har läst. De brukar vara lite mer än 30 sidor.

11. Den med vackrast omslag?
Mitt favoritomslaget just nu har Jag är ju så jävla easy going. 

12. Den med fulast omslag?
Jag gillar inte Kapitulera omedelbart eller dö s omslag så mycket. Fast jag har bara sett det på bilder för jag läste den som e-bok.

13. Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig tröttna på?
Jag läser ju aldrig om, så det blir förmodligen ingen.

14. Hur många av böckerna du läste var rec-ex?
Det har jag ingen koll på. Det var en del i början av året men inte mycket i höstas. Fast i slutet av året ökade igen för nu får jag ju recex till recensionerna i JönköpingsPosten.

15. Hur många recenserade du?
Jag tror att jag recenserade nästan alla av recexen, men av de andra böcker jag har läst så är det inte så många.

16. Vilken/vilka böcker gav dig inspiration till något?
Jag har inte blivit så inspirerad att jag har gjort något bara för att jag läste en speciell bok, men såklart inspirerar böckerna mig att blogga om dem.

17. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken?
Ja, bland annat Genom dina ögon läste jag först och tittade sen när den gick på bio (The Host).

18. Hur många seriealbum läste du?
Inget, tror jag.

19. Hur många av böckerna kom ut det här året?
Det har jag inte heller så stor koll på men väldigt många! Säkert 70%!

20. Hur många var i pocket?
Fler inbundna än i pocket, för att de flesta böcker är recex eller låneböcker.

21. Någon bok du ångrar att du läste?
Nej, inte direkt.

22. En bok alla borde läsa som du läste?
Jag går dit du går var väldigt fin och man lär sig av karaktärerna.

23. Den roligaste boken du läste? 
Restips för utomjordingar var väldigt rolig för den är skriven av barn, och barn är ofta väldigt roliga.

24. Den som var bra men kanske var menad till yngre/äldre?
Jag läste Millan som handlar om en tjej i 6:an och det är inte jättestor skillnad på min ålder men ändå tyckte jag att jag kändes väldigt för gammal för den.

25. Den mest hypade boken du läste?
Måste ha varit Nyckeln!

26. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
När jag såg Caitlin Moran på Bokmässan, och
smygfotade henne från bloggrummet.
Vi måste sluta ses på det här sättet trodde jag skulle vara väldigt bra, och det är den!

27. Den du blev mest besviken på?
Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran trodde jag skulle vara bättre än vad den är. Den är rolig och så, men seg på flera ställen.

28. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
Jag läste Jag tog ditt liv av Anders Brundin som är en väldigt lättläst vuxenbok. Den var rolig men det är inte många som har läst den.

29. Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa?
  • I huvudet på Colin Fischer av Ashley Edward Miller & Zack Stentz (feb) 
  • Make it stort av Emmy Abrahamsson (mars)
  • Det handlar om dig av Sandra Beijer (april)
  • Tusen och en chans av Annabel Pitcher (mars)
  • Eleanor & Park av Rainbow Rowell (mars)
30. Vilket bokförlag tycker du är bäst?
Gilla Böcker!

31. Följdfråga: Varför?
 Förmodligen för att jag praoade där och jag känner dem lite, men de har också väldigt bra böcker.

32. Vilket förlag har du fått flest rec-ex från det här året (om du fått några rec-ex)?
Ingen aning, faktiskt.

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst?
Dels Gilla Böcker men också de stora som Rabèn & Sjögren och Bonnier Carlsen.

34. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill läsa?
Det finns många, jag har till och med många hemma från 2013 som jag inte hunnit läsa. Bland annat Den femte vågen, Divergent (i pocket 2013 i alla fall, vet inte när den skrevs) och Blunda och hoppa.

35. Vilka tre bloggare taggar ni?
Jag tycker det är så jobbigt att tagga folk... Man vet inte vilka som inte gillar taggar, vilka som redan har gjort den eller vilka som jättegärna vill men aldrig får därför taggar jag ingen. Och jag läser inte alls många bokbloggar just nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.