24 november 2013

"Sommarregler"

av Shaun Tan.

Förlag: Kabusa Böcker (Tack för boken!)
Sidor: 52 sidor
Åldersgrupp enligt mig: Man kan läsa den för barn (6+) bara för att se på bilderna men det är svårt att förstå texten.

Handling: På varje sida är det en kort mening med vad man ska eller inte ska göra, t.ex. "Lämna aldrig en röd strumpa på klädstrecket" och "Ha alltid med dig en bultsax". Handlingen går att tolka på flera olika sätt. Första gången jag läste den så förstod jag ingenting, men sen har jag läst den några gånger fattat mer och mer.

Jag tolkar den som att det är en liten pojke som har en vän och de gör olika grejer under sommaren. Efter ett tag blir de osams och den lilla pojken ser tillbaka på sommarminnena och ser vad som gjorde att de blev osams.

Omdöme:
Väldigt speciell och jag älskar bilderna! Det är ganska mörka och dystra bilder, det är en industrivärld med robotar. Men de är välgjorda och de har mycket känsla. Boken borde ligga framme bara för att den är så fin, och då kan man läsa den så många gånger som man behöver.

Jag har läst Ankomsten av Shaun Tan också, men jag gillar den här mycket mer för den andra hade jag ännu svårare att förstå.

"Ät aldrig den sista oliven på en fest."

Mitt favoritomslag! Jag tittade på den länge när jag läste den
första gången, trots att det inte är någon text på den sidan.




Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.