12 juli 2013

Använda bokmärke eller inte?

Bokmärken jag fick av Barnens bibliotek
i början av 2012, jag har fortfarande kvar
jättemånga!
Jag använder oftast inte bokmärken (fast jag har en hur många som helst...) för om jag sitter i sängen orkar jag inte gå upp och hämta ett utan lägger bara ihop boken. Ibland slutar jag till och med mitt i en sida...

Nästa gång jag öppnar boken vet jag inte var jag är riktigt, men jag slår upp en sida ungefär där jag tror att jag är, och läser någon mening och om jag inte känner igen den går jag tillbaka och tvärt om. Men det tar aldrig lång tid att hitta, max 30 sekunder. Fast det blir lite krångligt om jag börjar med en ny bok utan att ha läst färdigt den andra, då vet jag inte alls var jag är. Just nu har jag börjat läsa 5-6 böcker och bara två av dem har ett bokmärke.

Jag har inte tänkt på det här innan, men de flesta använder väl bokmärken, och jag undrar om ja
g har tränat upp att snabbt leta i böcker eller om bokmärken är överskattat? Vad tror ni? Använder ni alltid bokmärken?

24 kommentarer:

  1. Tidigare la jag sidans nummer på minnet, eller avslutade alltid där ett nytt kapitel började & la det på minnet. Numera använder jag alltid bokmärke, har dem liggandes "överallt" där jag brukar läsa så det finns alltid minst ett nära till hands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är smart att komma ihåg boksidan om man inte har något bokmärke! Det går snabbare än att leta :)

      Radera
  2. Jag använder alltid bokmärken av någon form, kan vara en post it lapp som jag vikit ihop eller bokmärke som jag fått när jag beställt någon bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan använde jag också papperslappar, någon gång ett gammalt godispapper...

      Radera
  3. jag vill komma ihåg bokmärke men tyvärr, brukar bara vika i hörnet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, det gör jag faktiskt aldrig, men det är inte för att jag tycker böckerna förstörs.

      Radera
  4. Jag använder så gott som alltid något föremål för att markera ut vart jag slutade läsa. Sällan ett riktigt bokmärke dock, jag har bara några få från biblioteket, så det brukar bli vad som än finns till hands, ofta en pappersbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, så gjorde jag också innan :)

      Radera
  5. Jag använder alltid bokmärken!

    SvaraRadera
  6. Hm, jag vet faktiskt inte. Jag brukar också ibland bara slå igen böcker, för det tar ju aldrig lång tid att leta upp vart man var ;)

    Jag använder annars bokmärken oftast, och det är jag glad över, för ibland är det lite jobbigt att leta upp sidan (även om det går fort) och jag köpte precis nya bokmärken som är som magneter för då sitter den fast i boken och åker inte ut! Väldigt smart uppfinning tycker jag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också bokmärken med magneter, fast jag använder dem aldrig. Men de är bra!

      Radera
  7. Det beror på vad man menar med bokmärken, oftast blir det bara en pappersbit-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir det för mig med ifall jag använder bokmärke.

      Radera
  8. Jag använder alltid bokmärke och har alltid gjort det. Annars tappar jag bort mig i boken. Fast även om jag t.ex glömt att använda bokmärke tar det aldrig lång tid innan jag har hittat vart jag är i boken. Men jag tycker det är så roligt att ha fina bokmärken i böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väldigt många fina bokmärken!

      Radera
  9. Jag måste erkänna att jag viker hundöron i mina böcker istället... Men det är bara för att jag älskar när böcker ser slitna och välanvända ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej :) Jag försöker hålla mina böcker så fina som möjligt ;)

      Radera
  10. Jag använder typ alltid bokmärke, eller viker sidan när jag inte orkar hämta ett. Skulle bara tappa bort mig annars och typ slänga boken i väggen av frustration…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är ganska lätt att hitta :D

      Radera
  11. Jag har bokmärke eller så lägger jag boken upp och ner haha :D men ja, oftast bokmärke för då vet man ju liksom direkt var man är någonstans!

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.