12 mars 2013

Ungdomsfrågor med Ingerun


Jag kommer att presentera alla bloggambassadörer med en intervju varje tisdag. Den första bloggambassadören är Ingerun från Boktjuven.

Läste du mycket som ungdom?
Jag plöjde böcker som en galning när jag var liten. På sommarloven i mellanstadiet så åkte vi till bibblan och lånade en kasse med böcker. Sedan låg jag hela dagarna i sängen, på en filt ute i trädgården eller på stranden – och läste. Det var mer än en bok per dag som gick åt kan jag säga.
I gymnasiet läste jag ALLA klassiker jag hörde talas om – oavsett om de var intressanta eller ej. En del var roliga att läsa men en hel del var en riktig plåga och efter det blev jag lite trött på att läsa några år. Numer avslutar jag böcker jag inte gillar.

Vilken är din favoritungdomsbok?
Förr eller senare exploderar jag – av John Green. Det är också min favoritbok så där i allmänhet – inte bara bland ungdomsböcker.

Favoritförfattare som skriver ungdomsböcker?
Då får jag säga John Green. Mina favoritgenrer är dock Fantasy och där gillar jag tex J. K. Rowling, Sara Bergmark Elfgren/Mats Strandberg, Cornelia Funke, Maggie Stiefvater, Mark Zusak mfl mfl. Bland relationsromaner för ungdomar gillar jag tex Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Katarina von Bredow.

Läser du ungdomsböcker, nu när du är vuxen?
Ja. Min blogg handlar om barn och ungdomsböcker och jag skriver om barnböcker för alla åldrar - från bilderböcker till ungdomsböcker och crossover. Jag skriver också själv barnboksmanus, oftast Fantasy för 6-9 år, men har hittills inte fått något manus antaget av något förlag.

Är det någon bok som du önskar att du hade läst när du var ung?
Jag tror jag säger ”En sekund i taget” av Sofia Nordin. Den handlar om en 12-åring som plötsligt måste klara sig själv eftersom alla andra dött. Boken var rafflande spännande även för mig som vuxen men om jag tänker att jag själv hade varit 12-15 år när jag läst den – oj oj!

4 kommentarer:

  1. Tack för att jag fick bli intervjuad! Det blev visst lite fel närjag svarade - numer avslutar jag böcker jag ogillar direkt. Jag slutar läsa om boken inte verkar passa mig. Men det blev visst tvärtom i texten, sry. :)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.