21 mars 2013

"Millan"


av Milena Bergquist.

Förlag: Berhs (Tack för boken!)
Sidor: 157 sidor
Ålder: 10-13 år
Serie: Detta är femte boken om Millan, men de andra böckerna är för yngre barn.

Handling: Millan är 12 år och hon gillar djur väldigt mycket. Den utspelar sig år 1970. Hon rider och hennes största drömmar är att få rida en häst som heter Zita och få en egen hund. Varje morgon läser hon hundannonserna i tidningen och hon sparar pengar till en hund. Kommer hon någonsin ha råd, för alla hundar är ju så dyra?

Omdöme: I början störde jag mig på Millan hela tiden. Hon tänkte bara på vad de andra tänkte om henne och vågade inte säga något själv. Hon tänkte också väldigt mycket på sina fräknar, röda hår och stora fötter. Efter ett tag så blev Millan säkrare med sig själv och då störde jag mig inte längre. Det utspelar sig under 70-talet och jag kom på efter en stund att mina föräldrar var i hennes ålder under den tiden. Jag hade tänkt att vissa händelser var väldigt konstiga, men när jag kom på att det var på 70-talet så förklarades det.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.