19 mars 2013

Bokbloggen Nobelprisprojektet


Idag är det tisdag, och då är det dags för en intervju med en bloggambassadör. Idag var det Josefins tur. Hon började för snart två år sedan att försöka läsa alla nobelpris-belönta författare under två år. För att hålla reda på alla startade hon en blogg. Nu är det inte mycket tid kvar men hon har tre böcker kvar tror jag. Följ hur det går här.

Läste du mycket som ungdom?
Massor! Hade alltid en trave med böcker hemma, och hittade jag en bra serie så kunde jag lätt försvinna några timmar... Det underlättade sannerligen att ha en bibliotekarie i familjen.

Vilken är din favoritungdomsbok?
Alltså, svårt. Av sånt jag läste "när jag var yngre" så kanske "Tordyveln flyger i skymningen" av Maria Gripe eller "Imorgon när kriget kom" av John Marsden eller "Guldkompassen" av Philip Pullman eller "I taket lyser stjärnorna" av Johanna Thydell. Och av det jag läst senare kanske "Jellicoe Road" av Melina Marchetta. Den är i alla fall en stark kandidat.

Favoritförfattare som skriver ungdomsböcker?
De som skriver roligt och igenkännande eller vådligt fint om kärlek, eller fantasyvärldsmagiskt eller i dystopi-stilen. Kan inte välja någon!

Läser du ungdomsböcker, nu när du är vuxen?
Absolut!

Är det någon bok som du önskar att du hade läst när du var ung?
Det hade varit kul att läsa Hungerspelen när jag själv var cirka 16 (samma som huvudpersonen i boken), och se vilka intryck av boken som känts viktigast då. Tror att det kanske inte varit samma. Men lika spännande hade jag nog tyckt!

1 kommentar:

  1. Kul att läsa! Beundrar den som orkar sig igenom alla nobelpristagare.

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.