23 februari 2013

Grupper på Bokmässans community

Bokmässans community kan man bl.a. göra grupper. De flesta bloggambassadörer har gjort en grupp och  här är en lista. För att gå med i grupper så måste man ha ett konto, men det kan man göra snabbt här.

Beskrivningen är från gruppens egen beskrivning.
  • Fantasy/SF för barn&ungdom - En grupp för oss som är intresserade av icke-realistiska barn- och ungdomsböcker såsom fantasy, science fiction, skräck, magisk realism, vampyrer, spöken osv osv.
  • Sanna historier - Böcker som bygger på sanna historier behöver inte ha en specifik person i fokus, eller ens vara helt och hållet sanna, utan kan handla om en händelse eller en plats. Just därför kan de sanna historierna behöva en egen grupp där vi kan prata om böckerna i sig, men även sanningshalten i de fall där författaren har gjort roman av verkligheten och många andra saker.
  • Böcker om böcker - Med anledning av en läsutmaning på min blogg, började jag på en lista med just böcker om böcker. Hjälp oss att utöka listan och tipsa om fler passande titlar på listan.
  • Böcker om sex och sex i böcker - En grupp som diskuterar all form av litteratur som innehåller skildringar, fakta, forskning, bilder, texter med mera runt begreppet sex.
  • Bokomslag - Döm aldrig ett omslag efter dess bok! En grupp om fina omslag, fula omslag, missvisande omslag, "översatta" omslag, plagierade omslag, nyskapande omslag osv. Om bokomslagets betydelse och om människorna och idéerna bakom dem. Lägg gärna upp bilder!
  • Reklam och marknadsföring - Varför ligger det böcker i klädbutikers skyltfönster? Är det effektivt eller pinsamt med Blurbs på bokomslag? Varför är det alltid fel böcker som blir snackisar? Är det för mycket fokus på kortsiktig försäljning? Vilka är de snyggaste bokreklamerna? Bokbranschnördande kort och gott.
  • Litteratur för lärare - Bra pedagoger behöver bra litteratur. Här diskuterar vi bra facklitteratur om lärande och pedagogik och skönlitteratur som kan användas i undervisningen.
  • Ungdomsböcker - (Min grupp) Här kan man bli tipsad om bra ungdomsböcker, eller tipsa själv. Tänk på att vuxna kan läsa ungdomsböcker, de är inte sämre än vuxenböcker!
  • Att bli publicerad - Tips, reflektioner och snack om att skriva och vilja bli publicerad!
  • Deckare, spänning och skräck! Älskare av Dark fiction-förenen eder! - Alla vi som älskar det mörka, blodiga och ryggradskittlande-här kan vi tipsa och prata med varandra!
Några av mina grupper.

3 kommentarer:

  1. Bra sammanställning! Jag ska gå med i några fler som jag missat. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  2. Ja, varför ligger det böcker i klädaffärer?!? Det är jättevanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte tänkt på det, men ska försöka komma ihåg det.

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller tycker du jag borde skriva fler recensioner? Eller vill du bara säga Hej?
Kommentera!

Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. blogg utan i inlägget du kommenterar. För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i "Avisera mig", så får du ett mejl när jag har svarat.